Vers van de Persing: hoe storytelling helpt bij een optimale verbinding met je publiekIk zie ze in volle verwachting voor mij zitten; de volwassen heren die in het dagelijks leven minimaal honderd man technisch personeel aansturen. De vraag die ze bezig houdt: hoe brengen we in godsnaam de benodigde veranderingen over aan onze collega’s? Hoe kan ik ze op een leuke, speelse en aanstekelijke manier deel uit laten maken van mijn missie?
Mijn taak is om ze mee te nemen in de workshop ‘Corporate Storytelling’ en de verhalen van deze managers in zichzelf naar boven te halen.
Hoe + Positieve effect vaststelling
Daarop vertel ik ze hoe je vanaf het eerste moment de aandacht van je publiek kunt grijpen. Dat doe ik door ze op dezelfde manier mee te nemen als bij de start van een creatieve brainstorm sessie: de ‘Hoe + Positieve effect vaststelling van de probleemvraag’, of in dit geval de teaser of kop van je verhaal.
In mijn eigen masterclass storytelling was dat het kopje: ‘hoe improvisatietheater mijn leven heeft gered en hierdoor beter om kon gaan met mijn narcistische manager’. Ja Norbert, ik ben je nog steeds dankbaar voor deze levenslessen!
Wat mij tijdens deze workshop altijd opvalt is hoe wij iedere dag gevoed worden door levensverhalen, het journaal en films. En dat we ons er vaak niet van bewust zijn hoe wij op dagelijkse basis al aan storytelling doen.
Prachtige verhalen
Prachtige verhalen komen naar boven als deelnemers beginnen te vertellen over hun bizarre, levensgevaarlijke situaties en levenslessen. Ervaringen die diepe groeven hebben ingesleten in iemands leven en waar ze nu de vruchten van plukken.
Verhalen over hoe een burn-out het beste is wat ze is overkomen. Hoe een reis, die letterlijk in het water viel, ervoor zorgde dat een gezin dichter bij elkaar kwam en vader en zoon hielp een prachtige, hechte band tot stand te brengen. Of over mensen die op jonge leeftijd langdurig ziek werden, maar merkten dat ze zich mentaal aan konden scherpen om hun fysieke problemen te ‘genezen’.
Pitch versus Storystelling
Hierbij vergeleken is een pitch eigenlijk vrij simpel van opzet en in de oude vorm zelfs saai van structuur.
Een pitch bestaat meestal uit een aantal standaard elementen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik (voor jou betekenen). Persoonlijk ben ik van mening dat het aantrekkelijker en veel leuker is om een persoonlijk verhaal te maken van je eigen levenservaringen. Ook als dit gaat over een CEO, een product of dienst, als het mooie verhalen zijn binnen jouw organisatie, of lessen uit het verleden.
Parallellen trekken
Waar je binnen de pitch ‘recht toe recht aan’ wat feiten oreert, gaat storytelling verder en moet je vooraf nadenken over waarom je dit verhaal eigenlijk vertelt. Hierdoor zijn jij en de luisteraar in staat om de parallellen en conclusies te trekken naar de eigen dagelijkse praktijk. Dit is natuurlijk gekoppeld aan de moraal van het verhaal, of het punt dat je maakt aan einde van je ‘story’.
De man die als kind oprees vanuit zijn ziekbed bijvoorbeeld, kon parallellen trekken richting de werkvloer door te stellen dat het soms verstandig is om naar alternatieve strategieën te kijken. Dat je door soms even een stapje terug te doen tot nieuwe inzichten kunt komen.
Creatieve Brainstorm sessies als bron
Binnen de sessies leren wij hoe je middels storytelling een verhaal van jezelf of de organisatie uit kunt dragen. Dit doen we op een speelse, interactieve manier, in de format van ‘The Voice’. Samen met je collega’s gaan we op onderzoek uit naar het beste verhaal richting je klant en hoe je die zo goed mogelijk over het voetlicht kunt brengen.
Hoe bereid je jezelf zo goed mogelijk voor op een goed verhaal? Wat moet je doen en wat juist niet? Binnen de storytelling sessies van HRD Professionals begeleiden wij je hierbij. Zo zorgen we dat je als organisatie goed voorbereid aan je missie begint en deze succesvoller dan ooit samen volbrengt!”