Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.

Onze visie op leren: 4 pijlers

Zondag, 01 Oktober 2017
Wij zijn een netwerkorganisatie die enkel werkt vanuit bewezen senioriteit. Wij staan, met onze klantenkring uit zowel de publieke als private sector, met beide benen in de praktijk. Wij bieden ondersteuning op het terrein van cultuur- en gedragsverandering door ervaren, inspirerende trainers, coaches en facilitators die de taal van de doelgroep spreken. De visie die wij voorstaan bij leren en ontwikkelen is gebaseerd op een viertal pijlers:

1. De eerste pijler houdt in dat het leren van competenties en ander gedrag niet enkel het aanleren van vaardigheden betreft maar dat gedragsveranderingen een verankering moet krijgen in de eigen overtuigingen, identiteit en zingeving van de deelnemer.

2. Onze tweede pijler houdt in dat wij altijd met deelnemers werken binnen de context van hun organisatie en de rol die zij daarin vervullen. Die rol(len) wisselen vaak razendsnel en zijn aan verandering onderhevig. Je eigen rol(len) kennen, het daarbij gewenste gedrag herkennen en erkennen en daar naar handelen zijn de elementen die terugkomen in ieder dilemma of vraag. Je rol pak je op en vul je in met anderen en/of in relatie tot anderen. Juist je omgeving heeft zicht op hoe jij in het verleden, heden en toekomst je gedrag gestalte geeft en welk effect dat oplevert. Reflectie, feedback en intervisie zijn dan ook een essentieel middel om beweging bij gedragsverandering gaande te houden.

3. De derde pijler houdt in dat de werkomgeving een krachtige leeromgeving is waar deelnemers aangeleerde vaardigheden vanuit een leertraject gaan inzetten. Om die reden zorgen wij dat in onze leerinterventies de praktijk van alledag een belangrijke rol speelt. Naast ‘Old school’ en ‘New School’ oplossingen zoeken we dan ook heel gericht naar ‘No School’-interventies om leren en werken maximaal te integreren. Onze begeleiders fungeren daarbij vooral als gids en minder als expert.

4. De laatste pijler staat in het teken van het besef dat mensen op verschillende manieren leren. Dit vraagt om variëteit in leer – en werkvormen. De leerinterventies die wij aanbieden zijn altijd een bewuste en weloverwogen mix van activiteiten en didactische werkvormen zodat elk van de deelnemers de mogelijkheid heeft om vanuit de voorkeur leerstijl zich zaken eigen te maken.
Blog
Donderdag, 5 November 2020Het Feest van de Beginnersgeest
Het feest van de beginnersgeest
Niki Terpstra had het volgende liedje in zijn hoofd op weg naar de winst in de Ronde van Vlaanderen 2018: "Ik bouwde op, ik bouwde op, ik bouwde op. Heel het bloed stond naar mijn kop. Het was de liefde, de liefde voor de koers." Het was niet echt genieten voor hem, want hij ...
Donderdag, 5 November 2020De gamingbril deel 2: indicatoren en targets
De gamingbril deel 2 indicatoren en targets
Scoreborden op kantoor “Als vakidioot bekijk ik de wereld door een gamingbril. Dat ontdekte ik onlangs toen een nieuwe collega mij vroeg om mijn gedachtegang te expliciteren. Irritante vraag. Maar oh zo leerzaam.” Om nog eens terug te komen op die gaming-bril. Ik zie overal ...
Donderdag, 29 Oktober 2020Bendable Brain
Bendable brain
“Associëren, fantaseren, connecties maken, vergroten, vertellen, verzinnen, maken, breien, overtuigen, scanderen, lachen, genieten, ontdekken, vrij, onbegrensd en magisch…. het brein dat elk kind heeft en elke bestuurder wenst.” Het brein dat elk kind heeft en elke leider ...
Donderdag, 29 Oktober 2020De gamingbril deel 1: spelregels
De gamingbril deel 1 spelregels
Spelen met regels Als vakidioot bekijk ik de wereld door een gamingbril. Dat ontdekte ik een tijd geleden toen een nieuwe collega mij vroeg om mijn gedachtegang te expliciteren. Irritante vraag. Maar oh zo leerzaam. Ik zie in elk organisatievraagstuk een spelontwerp, ik zie in ...
Woensdag, 14 Oktober 2020Team van de Toekomst
Team van de toekomst
Niet loslaten, maar anders vasthouden… Getriggerd door een titel die is aangedragen via de NVVB (De Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken) zat ik peinzend in mijn auto na te denken over deze term. Terwijl de regen hard op mijn voorruit tikt, besef ik dat we naast de ...
Woensdag, 14 Oktober 2020Muziek als ontwikkelinstrument
Muziek als ontwikkelinstrument
‘Er zit echt muziek in dat team’ ‘Deze strategie is te weinig afgestemd op de omgeving’ ‘Hier wordt harmonieus samengewerkt’ Je hoeft geen conservatorium gedaan te hebben, om de muzikale metaforen in deze uitspraken te ontdekken. Metaforen die ik graag gebruik, omdat ...
Woensdag, 14 Oktober 2020Pijn leidt tot Resultaat
Pijn leidt tot resultaat
Ontwikkelen is niet altijd makkelijk. Ontwikkelen doet zelfs een beetje pijn. Veranderen ook. Je wordt immers uitgedaagd uit je comfortzone te stappen. Een paar jaar geleden besloot ik dat het tijd werd mijn eigen gemakscirkel te verlaten. Elke maand iets dikker worden moest ...
Net een beetje anders....
DINGDONG.DESIGN